Räkor blev smakprov på havsförsurning

Påverkar havsförsurning hur räkor smakar? Forskaren Sam Dupont höll i en provsmakning vid en paneldiskussion om havet och klimatet som Centrum för hav och samhälle anordnade under Act Sustainable Week.

Havsförsurning är en av effekterna av ökade utsläpp av koldioxid. Försurade hav innebär att förutsättningarna för livet i havet förändras. Sam Dupont, forskare vid institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs Universitet inledde en tvärdisciplinär paneldiskussion om klimatet och havet med att bjuda deltagarna på räkor.

– Havsförsurning är en kemisk förändring i vattenmiljön som är svår att synliggöra eller lukta sig till. Att smaka på skaldjur gör det verkligt och ökar sannolikheten för folk att uppmärksamma effekterna av ökade koldioxidutsläpp.

I en skål låg nyfångade räkor från Skagerak, i en annan upptinade räkor. Besökarna fick provsmaka räkorna och fylla i en blankett om smak, konsistens och utseende. I tidigare tester har Sam Dupont gjort liknande provsmakningar med räkor där färskfångade räkor jämförts med räkor uppfödda i vatten med lägre PH-värde. Hans forskning visar att de allra flesta föredrar de färskfångade räkorna.

– Resultatet är inte förvånande. Vi föredrar smaker vi är vana vid. Räkor som har levt under försurade förhållanden smakar annorlunda och har en annan konsistens än vi är vana vid. Det jag vill visa med provsmakningen är att klimatförändringarna påverkar maten vi hämtar från havet.

Bilder från Svalbard

Ett annat sätt att kommunicera klimatförändringarnas effekter är genom bilder. Tyrone Martinsson, professor i fotografi vid akademin Valand, visade bilder från Svalbard. Genom att jämföra nytagna fotografier med bilder från slutet av 1800-talet på samma platser kan han på ett iögonfallande sätt visa på förändringar i det arktiska landskapet.

– Vi har alla en bild av hur Arktis ser ut. Men det landskapet förändras snabbt nu. På det här sättet blir bilder ett effektivt sätt att kommunicera hur snabbt förändringen sker.

Panelen i den tvärdisciplinära diskussionen om havet och klimatförändringarna, fr. v. moderator Leif G Andersson, Sebastiaan Swart, Gabriela Argüello, Sam Dupont  och Tyrone Martinsson.

Smältande havsisar möjliggör sjöfart, fiske och utvinning av naturresurser i större delar av Arktis. Gabriela Argüello, forskare inom sjörätt vid juridiska institutionen, ser ett ökat intresse från nationer och företag att exploatera området.

– En ökad aktivitet ökar också risken för utsläpp i dessa känsliga miljöer. Här spelar Arktiska rådet en viktig roll för att ett hållbart nyttjande av resurserna.

Individens ansvar för klimatförändringarna var något som samtliga fyra deltagare i panelen tog upp i diskussionen. Sebastiaan Swart, forskare vid institutionen för marina vetenskaper lyfte ett personligt exempel.

– Flygskam är ett bra exempel på hur klimatförändringarna påverkar på det personliga planet. Det gäller inte minst mig som forskare. Jag kan inte längre med att resa till en tvådagarskonferens i San Fransisco.