Pionjär inom ekologisk vattenbruk tilldelas årets Wallenbergprofessur

Barry Costa-Pierce är en av världens ledande vattenbruksforskare som nu tilldelas den internationella gästprofessuren av Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien. Han börjar sin Wallenbersgprofessur i sommar vid Göteborgs universitets strategiska forskningscentrum för marint vattenbruk, SWEMARC.

Professor Barry Costa-Pierce vid University of New England, är en av världens ledande fiskeri- och vattenbruksforskare. Han har över 40 års erfarenhet inom området och anses vara en pionjär inom ekologisk vattenbruk. Professor Costa-Pierce arbetar med en helhetssyn på ekosystem, ekologi, bevarande och hållbarhet för att främja utvecklingen av ett marint vattenbruk.

Kristina Sundell, forskare vid Göteborgs universitet och verksamhetsledare vid SWEMARC ser utnämningen som mycket gynnsam för forskning och utveckling av marint vattenbruk i Sverige.

- Wallenbergprofessuren innebär en fantastisk möjlighet att knyta professor Costa-Pierce till Göteborgs universitet och i synnerhet till det nybildade strategiska forskningscentrumet för marint vattenbruk, SWEMARC.

- Professor Costa-Pierce erfarenhet, sakkunskap, tvärvetenskapliga arbetssätt och internationella nätverk kommer att vara ovärderlig, inte bara för Göteborgs universitet och SWEMARC, utan för forskning, utbildning och samverkan i ett nationellt perspektiv, för svensk vattenbruksforskning i stort.

Professor Costa-Pierce kommer att hedras vid Kungliga Skogs- och Lantbruksakademiens högtidssammankomst den 28 januari, 2017 och börja sin Wallenbersgprofessur vid Swedish Mariculture Research Center, SWEMARC, vid Göteborgs universitet vid halvårsskiftet.