Nu vill vi på allvar börja odla mat från havet

Göteborgs universitet satsar 300 miljoner kronor under sex år på starka forskningscentrum med utgångspunkt i viktiga och aktuella samhällsfrågor. En av dessa sex forskningsområden är hållbart marint vattenbruk och den 5 september invigdes den nya satsningen Swemarc av Göteborgs universitets rektor Pam Fredman.

Pam Fredman inviger Swemarc 5 september 2016

I universitetets huvudbyggnad i Vasaparken samlades ett hundratal forskare och representanter från näringsliv och myndigheter för att inviga det nya "Nationellt centrum för marin vattenbruksforskning”, Swemarc. De två blivande gästprofessorerna inspirerade publiken med föreläsningar om hur vi tillsammans kan lösa den globala utmaningen att framställa näringsriktig mat till alla genom att odla mat från havet.

Mat berör oss alla
P4 Göteborg var också på plats för att bevaka allmänhetens intresse kring framtidens mat. Idag är marint vattenbruk blygsamt i Sverige, och utgörs nästan enbart av odling av blåmusslor. Men potentialen är stor och kustsamhällen har både kunskap och en lång tradition av att hantera och förädla fisk och skaldjur. Odling av alger är också ett marint vattenbruk med lovande framtid.

−Det är viktigt att öka allmänhetens förståelse för hållbart vattenbruk och hälsoeffekter av att äta mat från havet. Inom Swemarc har vi därför samlat ledande forskargrupper inom samhällsekonomi, juridik, oceanografi, biologi och design, säger Kristina Sundell, professor, i zoofysiologi och verksamhetsledare för Swemarc.

Två gästprofessorer på plats
Två gästprofessorer kommer inom kort att kopplas till Swemarc, Professor Barry Costa Pierce, University of New England och Professor Kåre Skallerud, Handelshögskolan vid UiT, Norge. Ytterligare två gästprofessorer kommer under kommande år att knytas till Swemarc. Det internationella utbytet är viktigt likaså den starka tvärvetenskapliga förankringen.

Läs mer om Swemarc>>

Inspirationstal från Kåre Skallerud om svenskars konsumtionsvanor och attityder till mat från havet. Kåre Skallerud forskar och undervisar i marknadsföring och är professor vid Handelshögskolan UiT, Norge

Professor Barry Costa Pierce, University of New England besöker Göteborgs universitets forskningsstation på Kristineberg i Fiskebäckskil och docent Susanne Eriksson, Göteborgs universitet får chans att visa upp en av sina humrar.