Musslornas mysterium blev barnbok

Publicerad

Om vi inte känner till livet i havet så förstår vi inte heller värdet av att skydda det. Det menar marinbiologen Kirti Ramesh, som skrev en barnbok för att sprida sina kunskaper om musslor.

Hur blir en mussla till? Den frågan har länge fängslat marinbiologen Kirti Ramesh, marinbiolog på forskningsstationen Kristineberg utanför Lysekil.
– Det är nog det allra mest fascinerande med detta fantastiska djur. Från det ögonblick då spermien möter ägget har de ungefär 24 timmar på sig att producera ett skal för att överleva. Tänk dig att bilda ett skal av kalciumkarbonat som motsvarar din egen kroppsvikt på mindre än ett dygn! Det är en imponerande prestation, säger hon.

Fascination för havet

I fjol avslutade hon sin doktorsavhandling som handlade just om musslornas tidiga utvecklingsstadier. När hon berättade om sin forskning märkte hon hur lite folk egentligen vet om musslorna, deras biologi och plats i det ekologiska systemet. Samtidigt upptäckte hon hur hennes egen fascination smittade av sig. Det var då hon fick idén.
– Jag insåg vilken okänd värld havet fortfarande är för de flesta. I skolan har man lärt sig namnen på många landbaserade djur och växter, men väldigt lite om marina arter och ekosystem. Det behöver förändras. Så jag bestämde mig för att skriva en barnbok, och eftersom jag älskar musslor blev det den här.

Vill göra vetenskapen tillgänglig

The Mysteries of Mussles & How They Grow är på engelska och skriven på rimmad vers – tanken är att boken ska lämpa sig för högläsning. För Kirti Ramesh, som tidigare enbart publicerat vetenskapliga texter, har det inneburit mycket arbete med rytm och meningsbyggnad för att få till rätt flyt. Bilderna är gjorda av den engelska illustratören Kate Nelms och Kirti Ramesh har valt att ge ut boken via en egenutgivningstjänst. Hon kommer att sälja den på nätet och sprida den i sitt eget nätverk av vänner och forskarkollegor.
– Min tanke har aldrig varit att tjäna några pengar på den. Jag har alltid gillat att skriva, men det handlar inte om att förverkliga någon gammal författardröm. I första hand var det ett försök att göra vetenskapen tillgänglig och begriplig för en bredare allmänhet, säger hon.
– Jag är övertygad om att vägen till ett mer hållbart marint liv går via kunskap. Och vi forskare behöver kommunicera på flera fronter. Att förklara något på ett så enkelt sätt som möjligt är ofta det bästa sättet att göra det för alla, oavsett ålder.