Diet med blåmusslor kan lindra ledgångsreumatism

En diet bestående av fisk och skaldjur har många fördelar för hälsan. Frågan är om patienter med kroniska reumatiska sjukdomar kan bli hjälpta av att äta musslor? I ett forskningsprojekt vid Göteborgs universitet har det gjorts försök för att undersöka om personer med ledgångsreumatism skulle påverkas positivt av att äta blåmusslor som är ett mer hållbart livsmedel.

På ett Sea and Society Talk vid Centrum för hav och samhälle berättade forskaren Helen Lindqvist om det tvärvetenskapliga forskningsprojektet MIRA (Musslor-Inflammation-Reumatoid Artrit) som syftar till att öka kunskapen om specifik kost för personer med reumatism.

Behov av kunskap

Ledgångsreumatism är en kronisk sjukdom och ger symptom i form av svullna och ömma leder, värk och trötthet. Främst är det kvinnor som drabbas.
Trots allt bättre läkemedel har många patienter med ledgångsreumatism kvarstående sjukdomssymptom efter behandling. Därför är det inte ovanligt att den som drabbats av reumatism söker efter möjligheten att själva förbättra sin situation exempelvis genom kost och motion. Men kunskapen om specifik kost för personer med reumatism är begränsad och patienterna hänvisas till generella kostråd.

Musslor ett hållbart alternativ

Enligt dagens kostrekommendationer uppmanas vi att äta mer fisk och omega-3. Men problemet är att det i dag inte finns hållbara sätt att producera marin omega-3. Musslor däremot innehåller många viktiga näringsämnen och är dessutom ett miljövänligt alternativ till fisk.
- För mig var det viktigt att göra en studie av ett hållbart livsmedel, och därför valde vi blåmusslor som också är en lokal råvara, säger Helen Lindqvist.

Musslor som odlas äter växtplankton, vilket minskar övergödningen i vattnet och har därför positiv effekt på havet.

I ett försök fick testdeltagare äta blåmusslor fem dagar i veckan under elva veckor. Man använde sig av färdigrätter som levererades hem till deltagarna. Färdigrätterna bestod av mer eller mindre vegetariska rätter som serverades med ett tillägg av antingen musslor eller kyckling.
Helen Lindqvist berättar att det inte är helt okomplicerat att göra koststudier. Människor äter olika, och har olika bakgrundskost vilket gör att det är viktigt att försöka jämföra varje person med sig själv. Därför fick deltagarna också äta en kontrolldiet med ett annat livsmedel.

Fler studier krävs

Resultatet visade att tydliga indikationer på att de deltagare som ätit musslor mådde bättre än de som ätit annan kost. Samtidigt är det svårt att dra några långtgående slutsatser då det handlar om en liten studie. Det var inte heller möjligt att göra blindtest, då deltagarna visste vilken mat de åt.
Även om studien visar på en trend krävs det fortsatta studier för att verkligen kunna bevara frågan om blåmusslor borde vara en del av dieten för patienter med ledgångsreumatism.
Men det är tydligt att kosten spelar roll för den här patientgruppen.
- Den här studien är ett steg på vägen för att lyfta ett hållbart livsmedel med potential, säger Helen Lindqvist.