Stort intresse för havets möjligheter i Almedalen

Innovation och digitalisering, fritidsbåtarnas miljöpåverkan och möjligheter för framtidens vattenbruk var några av ämnena på agendan när fokus riktades mot havets möjligheter under årets Almedalsvecka.

Många intresserade sökte sig till seminarierna om havets utmaningar och möjligheter som arrangerades av Göteborgs universitet, Havsmiljöinstitutet och Maritima klustret i Västsverige. Här intervjuas några av alla de experter och sakkunniga som deltog i seminarierna.

Fritidsbåtars miljöpåverkan - Vägen mot ett hållbart båtliv

Fritidsbåtar har en betydande miljöpåverkan på våra hav, framförallt i kustnära områden där påverkan ständigt ökar. Bottenfärger läcker tungmetaller i småbåts- och naturhamnar. Bryggor bidrar till att viktiga ålgräsängar minskar och svallvågor och avgaser påverkar och försämrar den marina livsmiljön. De här frågorna diskuterades på ett seminarium i Almedalen 2 juli 2019 som arrangerades av Havsmiljöinstitutet, Maritima klustret i Västsverige, Göteborgs universitet och Stockholms universitets Östersjöcentrum. Intervju med Lina Peterson från Transportstyrelsen och Per Moksnes från Göteborgs universitet/Havsmiljöinstitutet.

Framtidens mat och bioekonomi

Jämfört med många andra länder bedrivs det ett väldigt begränsat marint vattenbruk i Sverige. Det finns stora möjligheter att odla mer än blåmusslor längs de svenska kusterna. Vilka nya innovativa lösningar och spännande marina arter kan bidra till ökad produktion av hållbar mat från havet? Hur kan havets enorma resurser användas för att skapa hållbara råvaror till industrin och bidra till omställningen till ett fossilfritt samhälle? Vilka möjligheter och hinder finns idag? Seminarium i Almedalen 2 juli 2019 som arrangerades av Göteborgs universitet SWEMARC, Havsmiljöinstitutet och Maritima klustret i Västsverige. Intervju med Fredrik Gröndahl från KTH och Jason Bailey från Vattenbrukscentrum Ost

Marina innovationer - Utmaningar och digitala lösningar

Hur kan digitala innovationer lösa marina utmaningar och bidra till en hållbar blå tillväxt? Det diskuterades under en workshop i Almedalen  som arrangerades av Kristineberg Marine Research and Innovation Centre, Havsmiljöinstitutet, Göteborgs universitet och Maritima klustret i Västsverige. Intervju med Magnus Petzäll, chef för avdelningen för digital utveckling, Havs- och vattenmyndigheten.

Varför mår laxen dåligt? Och vad kan vi göra åt det?

De senaste åren har det rapporterats om döda, sjuka och försvagade laxar från många av Sveriges älvar. Sjukdomsproblem och dödlighet varierar mellan bestånd och från år till år. Aktuell forskning visar att laxens ohälsa troligen har flera orsaker. Frågan diskuterades under ett seminarium i Almedalen som arrangerades av Havsmiljöinstitutet, Sportfiskarna, Göteborgs universitet, Maritima klustret i Västsverige och Havs- och vattenmyndigheten. Intervju med Noomi Asker, Elin Dahlgren och Joakim Ollén som deltog i diskussionen.