Starkt samband mellan klimatförändringar och fattigdom

Det finns ett starkt samband mellan klimatförändringar och fattigdom. Många människor som försörjer sig genom småskaligt fiske påverkas särskilt allvarligt av förändrat klimat. För att lösa utmaningarna krävs ett annat sätt att tala om problemen. Det sa den nye hedersdoktorn Svein Jentoft vid ett seminarium i samband med årets doktorspromotion vid Göteborgs Universitet.

Svein Jentoft är professor i sociologi vid Universitetet i Tromsö. Hans forskningsfokus ligger på fiske och förvaltning av kustområden, och han som person har starkt bidragit till utvecklingen av de marina och tvärdisciplinärt samhällsvetenskapliga profiler vid Göteborgs universitet. I år blev han utsedd till en av elva nya hedersdoktorer vid universitetet.

- Jag har arbetat mycket tillsammans med biologer genom åren. Det har inte gjort mig till en biolog, men till en bättre samhällsvetare. Jag önskar också att jag hade arbetat tillsammans med filosofer, sa Svein Jentoft under seminariet om småskaligt fiske som hölls vid School of Global studies.

Språkets makt

Stora delar av seminariet handlade också om hur vi talar om sambanden mellan klimatförändringar, fattigdom och småskaligt fiske. Han ifrågasatte bland annat användandet av begreppet anpassning (eng. adaptation) när det gäller klimatförändringar. Istället borde vi prata mer om maktförhållanden och social rättvisa, menade Svein Jentoft.

Jentoft lyfte också fram FAO:s riktlinjer för småskaligt fiske som ett exempel där samhällsvetenskaplig forskning fått stort genomslag.

Titta på seminariet här