Jungfrutur för unik undervattensfarkost

Onsdagen 22 augusti gjorde Sveriges första förarlösa undervattensfarkost för forskningsbruk sin jungfrutur. Den gör det möjligt för detaljerade studier av havsbotten på stora djup och under 500 m tjocka istäcken, miljöer som tidigare varit otillgängliga för forskarna.

Första uppdraget

Det var stort intresse från medier när den autonoma undervattensfarkosten ”Ran” idag skickades ut på sitt första forskningsuppdrag utanför forskningsstationen Kristineberg utanför Fiskebäckskil.

Farkosten kallas AUV, Autonomous Underwater Vehicle. Det är en drygt sju meter lång obemannad undervattensbåt, som förses med en rad olika sensorer för att göra det möjligt att kartera och undersöka den marina miljön. Genom sådana studier kan man följa klimatets utveckling tusentals år tillbaka.

Bara tre i världen

Den nya farkosten kommer att vara en del av nationell forskningsinfrastruktur och kan användas av alla forskare i Sverige. Förutom i Sverige finns liknande typ av farkost bara i Storbritannien och Australien. I januari 2019 kommer ”Ran” användas vid en forskningsexpedition i Antarktis.

– Det här är den största satsningen som gjorts för att höja nivån på svensk havsforskning, säger projektledaren Anna Wåhlin från Göteborgs universitet.

Farkosten är en specialutrustad Hugin AUV som har byggts av det norska företaget Kongsberg. Det har tagit drygt fem år att upphandla och bygga den. Infrastrukturen finansieras av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Projektet har genomförts i samarbete med Chalmers och Stockholms universitet.