Åtagande för att minska plasten i havet

Centrum för hav och samhälle vid Göteborgs universitet åtar sig att samverka för att hitta lösningar som minskar mängden plast i havet.

Särskilt fokus riktas mot lösningar för hårt drabbade områden i utvecklingsländer.

I ett så kallat voluntary commitment som undertecknats tillsammans med Havsmiljöinstitutet skriver man att plastskräp i den marina miljön påverkar samhällen olika mycket, och att små önationer och utvecklingsländer som är beroende av turism och småskaligt fiske är särskilt utsatta. Läs mer om det frivilliga åtagandet här.

Åtgärder för att minska plastskräp i haven är en av en stora frågorna som diskuteras på FN:s stora havskonferens som pågår i New York just nu. På ett sidoevenemang som samordnas av Centrum för hav och samhälle diskuteras konkreta lösningar för att minska plastskräpet i havet.