Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att arbeta tillsammans i tvärvetenskapliga initiativ...

”Transdisciplinär kompetens innebär dels förmåga till samarbete: t.ex. aktivt lyssnande, koalitionsbyggande och konflikthantering, dels att kunna förstå olika typer av kunskap, som kan vara baserad i andra världsbilder, och att kunna integrera dessa kunskaper.”

Ur Tvärvetenskap – nödvändigt för att möta dagens miljöutmaningar, Miljökommittén – KVA, 2009.


Att arbeta "på tvärs" innebär möjligheter och utmaningar både vetenskapligt och för själva forskningssamarbetet. Inom Hav och samhälle finns ett kompetensnätverk med erfarenhet av tvärvetenskapligt samarbete. Ta kontakt med oss om du har frågor eller vill komma i kontakt med någon som redan har provat. 

Hav och samhälle arrangerar seminarier och workshops för att lyfta frågor men anknytning till tvärvetenskapligt arbete. Tipsa oss om vad du är nyfiken på!  

Vid Göteborgs universitet finns också ett antal utbildningar och aktiviteter som kan hjälpa dig i din utveckling och ditt arbete som forskningsledareAktiviteterna anordnas av personalenhetens sektion för ledar- och kompetensutveckling. 

Utbildningar

Ledarutbildning

För dig som har en ledarroll inom forskning, eller är blivande ledare och vill utveckla din förmåga att leda medarbetare och grupper finns en rad utbildningsaktiviteter. Tillsammans ger dessa en bred kompetens i att kommunicera och agera som ledare i olika situationer.

> Här hittar du mer information om utbildningarna nedan

  • Arbeta i ledningsgrupp - En utbildningsdag om ledningsgruppers betydelse. Reflektioner över gruppens sammansättning, mål, uppgifter, arbetsfördelning, arbetsformer, mötesstruktur och effektivitet
     
  • Coachande ledarskap - Som ledare skapar du resultat genom andra. Därför är praktiska färdigheter i att kommunicera, skapa relationer och möta medarbetarna i den dagliga verksamheten av stor betydelse.
     
  • Communication and Feedback - Feedback is a powerful leadership tool. With the feedback you can at an early stage create awareness about the consequenses of individual non-functional behaviour. High performance teams are characterized by team members providing each other with continuous feedback on both work and behaviour.
     
  • Feedback - Feedback är ett effektivt redskap när det gäller att stötta och leda medarbetare och verksamheten i en konstruktiv riktning. Med feedback kan du på ett tidigt stadium förhindra att besvärliga situationer uppstår och skapa ett konstruktivt samarbetsklimat. Feedback kan användas både för att förstärka ett beteende och för att förändra ett beteende. Högpresterande arbetsgrupper kännetecknas av att gruppmedlemmarna ger varandra kontinuerlig feedback.
     
  • Grupprocesser – att arbeta i grupp. Arbetsgrupper utvecklas och förändras över tiden. Vilka utmaningar står gruppens medlemmar och ledare inför när det gäller att utveckla effektiv koordinering av gruppens arbete över tid?
     
  • Konflikthantering för ledare vid Göteborgs universitet. Att hantera och förebygga konflikter på arbetsplatsen. För personal vid GU med arbetsledande befattning samt lärare/forskare. 
     
  • Project management and leadership in professional organizations – for PhD students. The course is both practically and theoretically oriented and offers opportunities to apply project management tools in the students’ own research and thesis work. The course also offers opportunities to reflect over projects as a work/organizational model and over differences between leading and organizing one’s own work and leading the work of others.
     
  • Styrning och organisering av projekt - Kursen ger tillfälle att tillämpa projektverktyg i det egna arbetet samt reflektera över projekt som arbets- och organisationsform. För alla som leder projektarbete vid GU

Grupputveckling

För dig som leder en arbetsgrupp inom forskning, utbildning eller teknik/administration finns möjlighet till stöd i att utveckla gruppens förmåga att samarbeta, skapa gemensamma förutsättningar och nå resultat.

> Här hittar du mer information...

Coaching / chefshandledning

Du som är chef eller har en ledarroll inom forskning, utbildning eller teknik/administration erbjuds kompetensutveckling i form av coachande samtal eller chefshandledning. Syftet med samtalen är att med utgångspunkt i din egen verksamhet och arbetssituation skapa förutsättningar för dig att utveckla ditt ledarskap

> Här hittar du mer information...



Har du frågor kring att arbeta på tvärs? 

Kontakta: eva.marie.rodstrom@gu.se

Sidansvarig: Malin Karlsson|Sidan uppdaterades: 2017-02-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?